Bagaimana untuk mengharmonikan dan mengoptimumkan hiasan lorong?

Secara amnya sempit, tetapi dalam apa jua keadaan ia tidak boleh dilupakan apabila menghias, laluan atau koridor adalah ruang asas . Mereka adalah tempat peredaran besar berlaku. Jadi, kami telah mengasingkan beberapa projek yang difikirkan dengan teliti supaya hiasan lorong mempunyai daya tarikan yang tersendiri.

Hiasan lorong yang bersih oleh Estér Kloss dan Helaine Góes Panterich

Arkitek Estér Kloss dan Helaine Góes Panterich bertaruh pada kecanggihan untuk hiasan dewan masuk . Seperti kad panggilan, ia adalah tempat pertama di rumah, kerana tiada dewan di rumah ini. Memandangkan ia adalah tempat yang panjang, adalah penting untuk menghargainya dan di dinding kiri adalah kemuncak ruang: keseluruhan dinding diperbuat daripada batu – mozek marmar Piguês.

Ideanya adalah untuk menarik perhatian ke wajah rumah ini, kerana di sebelah kanan adalah pintu masuk ke tandas dan dapur, yang tidak sepatutnya menjadi tumpuan perhatian tepat di pintu masuk. Masih di sebelah kanan, komposisi cermin bertanggungjawab untuk rasa lapang dalam hiasan lorong . Selaras dengan lantai marmar Carrara Bianco, keseluruhan hiasan adalah neutral – dalam kes ini, permintaan daripada penduduk tempatan. Untuk menyerlahkan lagi lorong rumah , lapisan plaster diterangi pada acuan mahkota, sebagai tambahan kepada pilihan untuk pemegang pintu yang cantik.

seorang pelari dengan perjalanan yang jauh

The hiasan lorong apartmen direka oleh Studio MG2 menarik perhatian kerana panjangnya, kerana ia adalah ia yang menghubungkan ruang tamu untuk kawasan intim. Pada masa yang sama bahawa lantai adalah sama digunakan di kawasan peribadi, ia adalah perlu untuk menggunakan artifices untuk memecahkan rasa kesinambungan. Di sebelah kiri, pelapisan kayu menyembunyikan panel elektrik dan automasi. Di sisi lain, sorotan ialah kertas dinding yang naik melalui siling, mewujudkan persekitaran yang tidak simetri. Dalam baldu, ciri ini adalah sensitif sentuhan. Cermin juga diletakkan di sebelah ini untuk meminimumkan lebar kecil.

Satu lagi penyelesaian yang digunakan dengan baik dalam hiasan koridor ialah pencahayaan: ia meningkatkan salutan, kerana ia berterusan dalam acuan, serta membantu penduduk menjaga bayi pada waktu malam, dengan suar LED. Menghormati gaya yang digunakan di seluruh apartmen, hiasan di lorong ini adalah neutral .

Mewah dalam warna gangsa

Dalam projek transformasi koridor yang dibangunkan oleh arkitek Cristiane Maciel dan Sony Luczysyn, kawasan di dewan pintu masuk menyerlah kerana panel cermin yang diletakkan tidak teratur memberikan kesan bercahaya, selain menawarkan rasa lapang. Nada cahaya pada dinding membantu menjadikan ruang lebih cerah.

Untuk melengkapkan kemewahan, panel lain dengan sisipan tembaga yang meliputi lajur dengan cermin tengah di antara mereka turut menarik perhatian. Projek itu, dengan campuran klasik dan kontemporari, membawa kemewahan dan kecanggihan dalam bahan dan aksesori. Satu lagi perkara penting ialah pencahayaan yang tertanam dalam plaster dengan cara yang menepati masa untuk mencipta pemandangan dan cahaya utama melalui candelier dengan banyak kristal dan gangsa.

Pelari yang berfungsi

Arkitek Denise dan Carolina Leal Ribas membangunkan koridor praktikal dan berfungsi . Supaya ruang itu tidak kosong dan tidak berguna, kerusi dan bufet digunakan seolah-olah bilik mini, jadi sesiapa yang melalui dan ingin mengambil kesempatan untuk bersiap atau duduk berehat, ini boleh. Para profesional menekankan bahawa nada neutral walaupun pada kertas dinding membawa amplitud, kecerahan dan gaya ke ruang.

Mengambil kesempatan daripada semua ruang adalah keinginan pelanggan, jadi arkitek meneroka hiasan koridor dengan cara yang berbeza, menggabungkan gaya klasik dan kontemporari, menonjolkan penggunaan kayu, yang menawarkan kehangatan dan keanggunan.

Memberi ruang untuk klasik

Bertaruh pada warna emas dan kertas dinding yang berfungsi, arkitek Karla dan Filipe Bender, dari Bender Arquitetura, menandatangani projek untuk sebuah apartmen klasik dengan sentuhan teknologi . Skrin yang dibingkai dalam emas dan papan sisi dalam warna yang sama memberikan koridor udara yang indah.

Pintu putih dan papan tiang tinggi, dalam naungan yang sama, berbeza dengan warna tanah pada kertas dinding dan lantai, memberikan rasa ruang yang luas tanpa perlu menggunakan cermin.

Pencahayaan spot meningkatkan hasil seni, mencipta senario dengan pencahayaan lembut dan mempertingkatkan butiran koridor . Untuk penyaman udara persekitaran, pasangan arkitek memilih untuk menurunkan siling dan penggunaan penghawa dingin kaset.

Pesona dalam butiran kecil

Ruang tidak semestinya besar untuk mendapat sentuhan istimewa. Arkitek Ellen Marques berjaya mencipta suasana selesa yang diselingi dengan ton ambar yang terdapat di lantai dan lukisan. Lorong kecil, yang menuju ke suite pasangan itu, mendapat bahasa yang sama seperti bilik, yang menyokong lantai kayu pepejal. Pencahayaan yang disasarkan menyerlahkan hiasan yang membentuk ruang dengan cara yang tepat pada masanya dan canggih. 

Leave a Comment